pondelok 14. októbra 2013

Slova pálila, objímala, jiskřila

Včera odpoledne jsem dočetl korespondenci Vladimíra Holana a Stanislava Zedníčka (Směji se a sténám, nakl. Pulchra, 2012). Ještě později, večer, u kapustové polévky, jsem v Respektu narazil na článek o zkušenostech s prožitky blízké smrti, tzv. near-death experience. Je to podivuhodná náhoda. Oba texty přes svůj zcela jiný charakter, mluví o stejných věcech. A teď bych rád napsal, že se mi dojmy z obou textů slily v bílé světlo. Ale. Nevěřili byste mi. 


rozhazoval své básně s pohrdáním
jako kusy krvavého masa...

Kdo zná dílo Vladimíra Holana, ví, jak moc jsou tato Seifertova slova přesná. Vladimír Holan vstoupil v roce 1946 do KSČ, v roce 1948 vystoupil z katolické církve, v roce 1950 byl z KSČ vyhozen (a nebránil se tomu), téhož roku se do katolické církve opět vrátil. Holan tvrdě bojoval se svým bohem. Obviňoval ho z hrůz války, nechápal, že dopustil svět takový, jaký je, a tak se od světa i svého boha střídavě odvracel a zase k němu navracel. Stanislav Zedníček, mnohem méně známý, subtilní osobnost duší i tělem, byl, zdá se, silnější. Už za války nepovolila nacistická cenzura publikaci jeho prvotiny, v padesátých letech strávil několik měsíců ve vězení, i přes vlastní hmotnou nouzi vytrvale posílal Holanovi v ještě větší nouzi kávu, cigarety a jiné pochutiny umožňující na chvíli otupit mysl, uvidět světlo uprostřed všeobecně panující tmy.

Horizontální svět máme poznat co nejvíce, abychom se snáze mohli dostat do toho vertikálního

Tak znělo Zedníčkovo poučení z pobytu ve vězení. Sándor Márai kdesi napsal (asi v románu Země! Země!), že by sám nikdy nemohl být básníkem, protože není mystikem. Tato podmínka dnes už určitě neplatí, a je to dobře, ale já osobně se přiznám, že se poezii věnuji přesně pro tyto mystické zážitky, i když v mnohem méně vypjaté formě než Zedníček nebo Holan. A jsem nevěřící. Je to otázka nastavení. A není to staromilství, ani sebestřednost. Jsou to pocity jakéhosi splynutí, těžko se o tom mluví. Nechci po ostatních lidech, kteří to celé pojímají jinak, aby to pochopili, ale pouze respektovali a nezesměšňovali.

Ve čtvrtek se uskuteční naše další autorské čtení. Ladislav Zedník je výborný pozorovatel. Ale nezůstává na povrchu, jde také dovnitř, doslova do vnitřností.

Na nábřeží

Minuli jsme vykuchaný orloj.
A potom sešli k nábřeží,
kde jakýsi rybář podélně rozřízl kapra -
uvnitř byl černý - -

a my vešli do těch tmavých útrob,
a viděli Botič, krysí potok,
                                      zanícený
čistý průstřel skálou.

Jeho hladina
                 točila vřeteny
bahna a světla z léta do podzimu.

Všechno mělo směr,
veškeré směry měly nás,
ale my, bez stran,
hleděli na prázdné niky
                                 v řadách kvádrů
táhnoucích se za obzor, kde sochy
slehly do úlomků - -

v některých se poznáváme; a ty
sedáš si, hrozny vína zvracíš, já
zkoumám nástěnné malby
nakreslené inkoustem,
jímž jsi krvácela.

Pak do našich nejčerstvějších ran
jakýsi rybář vnořil prst
a ukázal.

Proč spolupořádám veřejná autorská čtení, když v poezii hledám transcendenci, neměl bych se ji věnovat pouze intimně, není to pokrytectví? Ne není. Autorské čtení je způsob, jak vytvářet a případně utužovat vztahy, třeba jen uvnitř sebe, a na základě těchto vztahů posilovat vnímavost k sobě i okolí. Neurochirurgové vysvětlují klinickou smrt a fakt, že devadesát procent lidí, kteří ji zažijí, popisují identické obrazy (oddělení vědomí od fyzického těla, střetnutí se s mystickým nebo zářivým světlem...), určitou hyperaktivitou neuronů. To, co však neurovědy už nejsou schopny vysvětlit, jsou změny, které lidé po klinické smrti ve svém životě podnikají. Obecně začnou ve svých životech klást mnohem větší důraz na vztahy s lidmi. Pěstují je, protože dobré vztahy dokážou člověka i v nouzi udržet při životě. Přesně tak jako vzájemné vztahy mezi Zedníčkem, Holanem, Demlem nebo Seifertem.

Obsahy Holanových básní, obzvláště těch, které napsal po smrti své matky, se takřka přesně shodují s tím, co říká studie citovaná v závěru článku z Respektu o lidech se zkušenostmi prožitku blízké smrti. Nemluvě o Zedníčkově pamatování si a následném zapisování si snů. Zdá se jako by oba dva prošli smrtí ještě za svého života, aniž by kdy upadli do komatu. Je to výsledek jejich extrémní vnímavosti, možná permanentní hyperaktivity neuronů? Nevím, ale přijde mi to velmi zajímavé.

Juliana Sokolová, která bude číst s Ladislavem Zedníkem, zakládá své texty na interakci sebe a okolí. Její básně jsou osobní a strohé. Zachycují okamžiky.

Pľúca

v bare
slová a dym mi prestupovali kožu
presiakli kožu tak ako tkanivo šiat tesne
     predtým
spoločne klesajú hlbšie
hlbšie smerom k plúcam

plúca – spoločný orgán reči a dychu
dôkaz, že počiatkom jazyka
je dýchanie

Takže, uvidíme se ve čtvrtek od půl osmé v Ottoman Trumpet.

„Z temnot jsme vycházeli
při našich hovorech
Světýlko rozžíhali
že zhasnout je moh dech.“

(Stanislav Zedníček)




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára